Sider

mandag den 14. november 2011

Fridag

Prinsessen husmoderen holdt fridag  i fredags, og tog en tur til Sthlm. Mit mål var Fotografiska, med indlagte impulsive afstikkere. Først skulle jeg lige omkring en frisør, og bestille tid, det fik jeg så i januar!!! - og kan nu se frem til jule- og nytårsfotos med mærkeligt hår.

Frisøren lå lige bag ved Strandvägen, og derfor måtte jeg et smut omkring Svensk Tenn, det må helt klar være årets genoplivning. Svenskt Tenn har eksisteret i mange år, har været flyttet væk fra adressen på Strandvägen, men er nu tilbage i de gamle og smukke lokaler. Er man den mindst smule til formgivning og tekstiler, så er butikken, eller nærmere magasinet, et besøg værd.

Efter det besøg, hvor jeg udelukkende kiggede, prisniveauet er højt, begav jeg mod Fotografiska- men opdagede at auktionshuset Bukowski havde visning af især fantastiske fotografier, men også en andet kunst og møbler. Her kunne jeg konstatere at dansk design (Arne, Wegner osv) er i højsæde i Sverige, og priserne derefter. Under mit besøg blev det annonceret, at direktøren ville holde et lille indlæg om dette fotografi, Dovima with Elephant af Richard Avedon.
Hun kunne bl.a berette, at fotografiet var taget i New York i en cirkusbygning, hvor lyset kom ned gennem et glastag, og da  Richard Avedon så det, var han ikke i tvivl om, at det var her han skulle fotografere Diors kreationer. Kjolen på billedet er for øvrigt designet af en bare 19 årig Yves Saint Laurent.

På  Fotografiska var det Nick Brandt afrikanske dyrefotos jeg var kommet efter. Smukke billeder af dyr, som du kan se dem på Maasai Mara sletten i Kenya. Jeg sluttede besøget af med at se Helen Hewitts billeder, taget primært i efterkrigsårerne, af dagligdagen i det fattige New York, og de  billeder gjorde et stort indtryk på mig, på trods af lyset i rummet var meget dæmpet, og formatet på fotografierne ikke var meget større end et A4 ark.

Til sidst gik jeg en tur omkring Söder, spiste frokost på Louis Louis , fik handlet det jeg skulle handle (julegaver), også kunne jeg sig tak for denne gang, og endnu engang konstatere at Sthlm er en skøn by, selv i tyk tåge.




Ingen kommentarer: