Sider

søndag den 4. september 2011

Sakta vi gå genom stan

Er I klar over, hvor helt fantastisk og smuk Stockholm er? Har I ikke været der, så kan jeg kun anbefale at tage en tur dertil. Byen har så meget at byde på!
Jeg er tosset med København, og det er min by - men Stockholm sniger sig ind på mig, og jeg tror også den ender med at være min.

Peter og jeg havde en skøn tur derind, hvor vi fik besøgt  museer, shoppet en lille bitte smule, og ellers bare nydt det pulserende storbyliv. Vi begyndte på Östermalm, gik over Skeppsholmen til arkitekturmuseet, derefter til Fotografiska (jeg skulle hente mit medlemskort), og endte på Södermalm.

Turen fra Östra Station gik gennem min yndlingsgade " Danderydsgatan" -


Vi nåede ned til vandet, og jeg sikrede at jeg også blev fotograferet.



På vej til Skeppsholmen, hvor vi skulle besøge Arkitekturmuseet , som deler indgang med Moderna Museet.



På arkitekturmuseet var den en udstillinger der hed " Manmade Environment" (i norden). Der var flere steder vi kendte til, bl.a fra København, men også fra Drammen, hvor norske søster jo bor, og har boet i mange år efterhånden. 


På bedste pædagogisk vis, var der nogle føle/se kasser- med materialer som der bl.a blev brugt til de forskellige projekter.


Føle/se kasserne:



 En del af den faste udstilling, havde modelhuse, men også forskellige byggemateriale (isolering osv). Kan ikke helt huske hvad dette var, men det gav en skæg effekt.


 Udstillingslokalet,  med fine farver

 Ude igen, så himlen truende ud - og  vi fik også lidt regn. Vi stod dog i læ, under et piletræ, sammen med en masse andre stockholmere og turister, som heller ikke havde taget paraplyen med

 De truende skyer var snart væk, og vi kunne vandre videre.


Vi ledte efter en café, og fandt denne i Södermalmskyrkan. Udvalget var ikke stort, lasagne eller Ceasar Salad - og salaten var lige det vi havde lyst til.



Caféen indeni, som også fungerede som foyér for kirken.






 Dette skilt så vi hos en fiskehandler - hvilket vi lo meget af. En mås er en måge, og surströmning er groft sagt fermeteret /gæret sild.


 Cupcakes fra CupcakeSthlm -  Peter fik en Rocky Road med chokolade, karamel, dajm og marshmellow.


På vejen hjem, gik vi over Medborgarplatsen - her var fredagsøl-stemning


Lige før denne bygning, blev vi stoppet af en gut, som gerne ville filme os, til en kunstudstilling ved Forum for Levende historia. Vi skulle kigge i et kamera i 15 sek. og kunne gå derefter. Det skulle bruges en udstilling om intolerance. Det var ikke vores 15 min. of fame, men 15 sec !


Ingen kommentarer: